Man bør regelmessig vurdere sine nettsider eller sin nettbutikk i forhold til webdesign da dette påvirker brukervennligheten. Utviklingen innen bruk av internett har økt vesentlig de siste årene, og dette påvirker også hvordan brukere velger hvilke nettsider og nettbutikker de besøker. I dag er brukere vesentlig mer bevisste når de benytter internett enn de var for noen år tilbake, og grunnen til det er at en større andel av forbrukere i dag benytter internett for de tjenester de kan benytte internett til. Dette gjør brukere mer bevisste, og når man oppdager ny funksjonalitet som er til fordel for brukeropplevelsen, så blir dette raskt plukket opp av brukere slik at man kan benytte de nettsidene som er mest effektive. Brukeropplevelse for de som benytter nettsider og nettbutikker er hovedfokus for både søkemotorer og for brukere, og dermed burde dette også være det viktigste for tilbydere av nettsider og nettbutikker.

Optimalisert webdesign

Webdesign og søkemotoroptimaliseringNår man snakker om optimalisert webdesign, så er hovedmålet med dette å bedre brukeropplevelsen for alle som benytter nettstedet. I tillegg til å ønske å forbedre brukeropplevelsen, kan man også bedre rangeringen til nettstedet i søkemotorene. Regler for søkemotoroptimalisering hos søkemotorene følger teknologi og brukernes ønsker. Når søkemotorer dukket opp på internett, så var hovedmålet til søkemotorene å indeksere nettsidene på grunnlag av søkeord som ble benyttet. I starten kunne man få god rangering ved å benytte en overhyppighet av søkeord selv om dette gjorde at tekstene på nettsidene ikke lenger ga mening. Dette er regelmessig blitt endret for å fange opp forsøk på å utnytte søkemotorene, i tillegg til at man ønsker å fremme sikker teknologi fremfor løsninger som er mulige å utnytte i forhold til svindelforsøk.

Vurdering av webdesign

Man bør regelmessig vurdere sine nettsider i forhold til webdesign. De som lykkes med å beholde sine besøkende er dem som følger med på hva brukerne ønsker og tilpasser nettsidene i forhold til det. For eksempel trenger man i dag nettsider som er tilpasset mobilløsninger da dette er blitt måten de fleste i dag løser sine nettrelaterte ønsker. Med raske mobilnett og mobiltelefoner som kan benytte seg av raske hjemmenett via trådløse løsninger så har mobile enheter erstattet PC-er i forhold til bruk på nett.

Oppdatering av tekster

Når man revurderer nettsidene sidene, så vil dette også påvirke rangering hos søkemotorene. Søkemotorene gir mulighet til å få treff på nettsidene i forhold til om man har bedre rangering enn sine konkurrenter. Søkemotorene har samme motivasjon som brukerne. De ønsker at brukere skal ha en sikker og målrettet opplevelse når de benytter søkemotorene slik at de velger å benytte søkemotorene igjen neste gang de har behov for informasjon. Man vil få fordeler hos søkemotorene om man benytter det siste av teknologi som brukerne ønsker, som for eksempel mobilvennlige nettsider. Hvis man ikke benytter mobilvennlig webdesign i dag, så vil man oppleve at man får lavere rangering hos søkemotorene.

Tilpasset til moderne teknologi

Nettsider som ikke er tilpasset moderne teknologi og benytter løsninger som brukerne ikke ønsker, vil ikke tiltrekke brukerne slik det er meningen at de skal. Hvis man ikke oppdaterer nettsidene, så er resultatet at brukerne ikke blir fornøyde med opplevelsen i forhold til dine nettsider. I dag er brukerne vesentlig mer oppvakte i forhold til hvilke løsninger som benyttes enn de var på internett for et tiår siden. I dag har flere og flere virksomheter og private brukere flyttet sin fokus til nettbaserte løsninger da man som fysisk virksomhet mister mer og mer av omsetning og aktivitet. Det er ikke lett å overleve som fysisk butikk i dag uten en reell tilstedeværelse på nett. Mange fysiske butikker og kjeder måtte legge ned sin virksomhet etter at julehandelen i 2017 viste tall som favoriserte netthandel ytterligere i forhold til året før.