Amund Igesund er en 28 år gammel tidligere økonomistudent som til daglig bor og jobber i verdensmetropolen Shanghai. Vi tok en prat med Bærumsgutten for å høre hvordan han havnet i en ”e-commerce”-jobb på andre siden av jordkloden.

Q: Hei Amund, hyggelig at du tok deg tid til å bli intervjuet. Først og fremst: hvordan havnet du i Kina?

A: Litt tilfeldig. Sino-Danish Center er en utdanningsinstitusjon som gir 15 utlendinger en unik mulighet til å ta mastergrad i økonomi ved et universitet i Beijing. Opplegget er et samarbeid mellom Aalborg Universitet og Chinese Academy of Sciences, noe som gjør at man får to (!) vitnemål – en såkalt dobbel mastergrad.

14 dansker og én nordmann kom inn på studiet i 2014. Det var en mulighet jeg ikke kunne takke nei til.

Q: Hvordan er det å jobbe i Kina?

A: Veldig annerledes fra å jobbe i Kina. Nå skal det sies at jeg jobber i en bedrift med godt over 40 nasjonaliteter representert. Dynamikken ville nok vært ganske annerledes dersom  det kun var meg og en haug med kinesiske kolleger. Jeg ser på det som veldig verdifullt å jobbe i et internasjonalt miljø i ung alder – spesielt når det foregår i et av verdens mest spennende land.

Det å jobbe med kinesere er noe veldig få nordmenn har erfaring med. Kulturforskjellene er fortsatt merkbare, men de viskes gradvis vekk da jeg har gjort en ordentlig innsats for å lære meg mandarin.

For øyeblikket jobber jeg som Head of Partnerships for et firma som heter Motion Global. Vi eier blant annet Smartbuyglasses.no.

Q: Hvor mye kinesisk kan du?

A: I skrivende stund ligger jeg på et HSK 4 ( 汉语水平考试 )-nivå. Det tilsier at jeg klarer å ha alle ”normale” samtaler i hverdagen, men at jeg enda ikke ligger på et profesjonelt nivå.

Q: Hva tror du erfaringen din fra Kina vil ha å si for din karrieremessige fremtid?

A: Forhåpentligvis ganske mye.  Jeg bruker tiden min i Kina på å tilegne meg så mye kunnskap om e-commerce og kinesisk språk & kultur som overhodet mulig. Det er en ganske unik kombinasjon som jeg tror det vil være betydelig behov for på arbeidsmarkedet i Norge.

Mange norske selskaper sliter med å finne en ”entrance-strategi” på det kinesiske markedet, noe jeg i aller høyeste grad kan være behjelpelig med.

Q: Det ryktes også at du har en nettside om Kina?

A: Ja, stemmer. Idèen kom da jeg reiste rundt i Kina med en venninne i 2010. Min gryende interesse for både internettmarkedsføring og kinesisk kultur resulterte i reisetilkina.com. Det har vokst seg til å bli Norges største informasjonsside om Kina-reiser i løpet av de siste åtte årene.

Q: Takk for intervjuet!