Landingsside

En landingsside brukes for å utnytte målrettet markedsføring best mulig. Landingssiden fokuserer på et konkret mål som samsvarer med annonsen den besøkende kommer fra. Dette resulterer i at konverteringsfrekvensen øker.

Hva er en landingsside?

Landingsside betyr egentlig noe så enkelt som en nettside hvor besøkende kan «lande» på eller besøke. Men når vi snakker om en landingsside i forhold til markedsføring og reklame, refererer vi mer til en frittstående nettside. Denne er forskjellig fra hovednettstedet og er designet for et helt konkret formål.

Landingssiden bør ikke ha de vanlige menyvalgene som knytter den opp til hovednettstedet. Grunnen til dette er at vi ønsker å begrense den besøkende sine alternativer. Vi vil heller styre dem i retning av de mål vi har satt opp. For eksempel salg av en vare, for å motta en rabattkupong, påmelding til nyhetsbrev, registrering for å motta gratis innhold og så videre.

Åpent forum

Trenger du hjelp og støtte til ditt arbeid med WordPress?

Hvorfor skal man bruke landingssider?

Det korte og enkle svaret på dette spørsmålet er at de bidrar til å øke konverteringsfrekvensen.

Derfor er det viktig at landingssiden gjenspeiler den målrettede annonsen, eller det spesifikke markedsføringstiltaket, som bringer den besøkende til siden. Den besøkende må kjenne igjen budskapet som sen30px40dte ham til siden.

Når vi vet dette, skjønner vi også forskjellen på det å sende besøk til hjemmesiden vs det å sende besøk til en landingsside. Vi kan si at hjemmesiden selger firmaet ditt (er mer generell), mens landingssiden selger spesifikke produkter du satser på (er mer spesifikk).

Enhver link på landingssiden som ikke representerer konverteringsmålet ditt direkte, er bare en forstyrrelse og vil vanne ut hensikten med den.

Hvordan får man landingssiden til å konvertere optimalt?

Det mest grunnleggende aspektet med å få konverteringsfrekvensen optimal på en landingsside, er å nøyaktig gjenspeile hva den besøkende forventer å finne der. De besøkende er utålmodige og forventer å finne nøyaktig det de leter etter uten unødvendig opphold eller leting.

Hvis de besøkende ikke finner hva de forventer, vil de i løpet av få sekunder forlate siden. Derfor er det viktig å være konkret og tydelig i budskapet.

Her er et eksempel på en dårlig og en god tekst på en destinasjonsside:

Eksempel på dårlig tekst
Annonse: Få 50% rabatt på kjøp av ny Tesla Model S
Landingsside: Velkommen til Tesla Norge

Eksempel på god tekst
Annonse: Få 50% rabatt på kjøp av ny Tesla Model S
Landingsside: Få 50% rabatt på kjøp av ny Tesla Modell S hos Tesla Norge

Øk salget med en landingsside fra Nettverten!

Ved å sikre en god speiling av annonsen, lar du de besøkende få følelsen av at de har funnet det de ønsker. Du vil da også oppnå en høyere konverteringsfrekvens, og salget øker.